Smultronstrå

Den här axelvärmaren stickade jag åt min farmor i höstas. Jag ville testa Möbiusstickning, eftersom farmor berättat för mig om den tekniken. Så det här är min första Möbius-stickning. Jag älskar färgen på det här garnet, och när jag blev klar med farmors sjal så hade jag så mycket garn kvar att jag stickade en åt mig själv också. Mönstret improviserade jag efter hand, men den här gången skrev jag ner det.
Om aldrig testat Möbiusstickning, så gör det nu! Det är så spännande, och ger lite ny krydda åt stickningen.



Pattern in english below


Garn:
1 härva
Evilla Artyarn 8/2
Färg: A-85

Stickor:
Rundsticka 120 cm 5.5
Rundsticka 120 cm storlek 5
eller den storlek du behöver för att uppnå masktätheten

Masktäthet:
ca 14 m 21 v på 10 cm x 10 cm
i slätstickning
Axelvärmaren är väldigt töjbar, och denna storlek är anpassad till mina axlar som är breda.

Kommentarer:

Här hittar du en länk för hur du lägger upp maskor för Möbiustickning:
http://www.youtube.com/watch?v=LVnTda7F2V4
Slätstickning = sticka rätt varje varv
Slätstickning med avigsidan utåt = sticka avigt varje varv
v = varv
Avmaskningstips = Använd en sticka som är några storlekar större när du maskar av

Mönster:
Lägg upp 170 maskor i Möbiusuppläggning
12 v slätstickning
Nästa v: * omslag, lyft en sticka en rät en dra över den lyfta över* Upprepa * * varvet ut
13 v slätstickning
12 v slätstickning med avigsidan utåt
Nästa v: *omslag lyft en sticka en avigt dra den lyfta över* Upprepa * * varvet ut
13 v slätstickning med avigsidan utåt

Byt till rundsticka storlek 5.5
Sticka rätstickning 2 varv (1 v rätt, 1 v avigt)
Maska av mycket löst i rätstickning

Tips:
Du kan köpa ett svart sidenband och trä igenom hålen på ett av omslagsvarven, så kan du anpassa passformen. Det blir också en vacker detalj :)


Pattern in english:
This is a Moebiusshawl, and also my first one.
Here's a link for Cat Bordhis cast on technique which is used in this pattern:
http://www.youtube.com/watch?v=LVnTda7F2V4
Yarn:
Evilla Artyarn 8/2
Colourway: A-85
1 hank
Needles:
Circular needle 47 in (120 cm) 5.0 mm US size 8
Circular needle 47 in (120 cm) 5.5 mm US size 9

Gauge:
ca 14 st, 21 rows = 4 in x 4 in
in stockinette
This pattern is made for my shoulders, which are quite broad. The shawl itself is very elastic.

Abbreviations:

yo = yarn over
psso = pass slipped stitch over

Pattern:
Cast on 170 stiches in Cat Bordhi's Moebius cast on technique
Knit 12 rows
next row *yo slip on as if knitting, knit 1, pass slipped stich over* repeat * * until marker
Knit 13 rows
Purl 12 rows
next row *yo, slip one stich as if to purl, purl 1, psso* repeat * * until marker
Purl 13 rows
Knit 1 row
Purl 1 row
Bind off very loosely






Kommentarer
Postat av: Frida

Oh, trevligt med ett mönster! Jag har inte provat möbius, ännu. :)

2010-03-12 @ 19:27:50
URL: http://dollybob.blogspot.com
Postat av: Iwona

Möbius är något nytt för mig. Och eftersom det är kul att lära sig nya saker måste jag testa det. Härligt med mönster!

2010-03-22 @ 10:26:07
URL: http://stickterapin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0